Welke soorten auto airco’s zijn er?
Ook bij de auto airco’s staat de tijd niet stil. Hierin is een ontwikkeling aan de gang waardoor je in auto’s verschillende soorten airco’s ziet. Het soort airco is vooral afhankelijk van het jaar waarin je airco is gebouwd. Overigens is in het principe hoe het werkt niet veel veranderd. Het zit vooral in de manier hoe je deze airco bediend. Als we er naar kijken zijn er drie soorten te onderscheiden. Dit is de handbediende airconditioning, semi automatische airconditioning en de volautomatische airconditioning. In dit blog proberen we de verschillen toe te lichten door je te vertellen hoe de verschillende types werken.
De handbediende airconditioning
Deze auto airco werkt zonder thermostaat en moet je met de hand bedienen zoals de naam het al zegt. Deze variant reageert dus niet op verhoging of verlaging van de omgevingstemperatuur. Als je het te warm vindt dan is het een kwestie van de auto airco aanzetten. Als die al aan staat dan kun je bijvoorbeeld de blower wat harder aanzetten. Deze variant zie je dus terug in de wat oudere modellen. Het is wel lekker simpel. Het is feitelijk een kwestie van aan of uit.
De semi-automatische auto airco
Een tussenvariant. Dit model wordt ook wel de climate genoemd. In deze auto airco variant zit wel een thermostaat die bij hogere temperaturen zelf gaat zorgen dat er gekoeld wordt. Je kunt hierbij nog wel de kracht instellen waarmee dat gebeurd. Kortom wil je het snel kouder hebben dan zet je simpelweg de blower wat harden zodat de koude lucht harder en sneller je auto ingeblazen wordt. Meestal zijn er een aantal sensoren door je auto heengeplaatst die de temperatuur meten en zorgen dat de airco wel of niet aangaat.
De vol automatische auto airco
Dit is de meest geautomatiseerde variant. De techniek die hierin gebruikt wordt noemen we ook wel klimaat beheersing of in het engels climate control. De vol automatische variant heeft een groter aantal sensoren zodat meer en nauwkeuriger gemeten kan worden. Zodoende kan het klimaat in de auto optimaal gereguleerd worden. Een aantal zaken die gemeten worden zijn de voertuigsnelheid, het toerental, de luchtkwaliteit en straling van de zon. Het enige wat je zelf moet regelen is het instellen van de interieurtemperatuur. Vervolgens wordt he top pijl houden van de temperatuur en de hoeveelheid luchtstroom die daar voor benodigd is automatisch gereguleerd. Kortom je kunt je volledig focussen op het rijden.
Onderhoud van de verschillende varianten
Achter deze drie varianten zit in principe hetzelfde airco systeem. Dat betekent dat het wat betreft het onderhoud en reparatie op hetzelfde neer komt. Het vullen van de auto airco is ook in deze gevallen af en toe nodig.