Onderhoud.

Mijn Auto airco doet het niet meer.

Helaas kan ook een auto airco er de brui aan geven. Het is dan altijd spannend wat er aan de hand is. Is het eenvoudig op te lossen of is een dure reparatie noodzakelijk. Om je al een beetje gevoel te geven zal ik je in dit blog al een aantal voorbeelden geven van veel voorkomende storingen in de airco.

Er komt onfrisse lucht uit mijn auto airco.

Een auto airco is een systeem die van warme lucht koude lucht maakt. In dat proces zie je ook dat vocht uit de warme lucht onttrokken wordt. Dit vocht gaat zich  vervolgens als condens nestelen op de verdamper. En waar vocht zich gaat nestelen is een grote kans op het ontstaan van bacteriën en schimmels. Een veelvoorkomend probleem bij de auto airco en ook de oorzaak dat er op een gegeven moment minder frisse lucht uit komt. Allereerst zou ik graag de tip willen geven om vlak voordat je op je eindbestemming bent je airco uit te zetten. Zo geef je het hele systeem nog de kans om te drogen. Zodoende krijgen bacteriën en schimmels minder snel kans om zich te nestelen. Als de vieze lucht eenmaal een feit is zou ik je toch willen adviseren om contact met mij te zoeken. Met speciale apparatuur kan ik je systeem reinigen. Geen dure aangelegenheid die je wel weer een veel betere leefomgeving in je auto geeft.

Wat als die helemaal niks meer doet?

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je auto airco helemaal geen teken van leven meer geeft. Nu wordt het echt spannend want er kunnen nu heel veel dingen aan de hand zijn. Ook de benodigde reparatie kan dan enorm verschillen. Van enkele tientjes naar meer dan € 1.000,-. Het kan zijn dat je compressor de geest gegeven heeft. Hier mag je het minst op hopen. De compressor is namelijk een duur onderdeel van het auto airco systeem. En naast dat je de compressor dient te vervangen dient ook het hele systeem doorgespoeld te worden.

Als je een beetje geluk hebt is er iets aan de hand met bijvoorbeeld bedrading of een zekering. Uiteraard heb je dan wel een specialist nodig om de oorzaak te achterhalen maar de reparatie zelf kost dan niet veel. Een defect die wel weer wat meer kost is als de verdamper de geest heeft gegeven. Ook dit is een behoorlijk prijzig onderdeel van de auto airco. Daarnaast is het vaak zo dat er behoorlijk wat arbeidsuren nodig zijn om de verdamper te vervangen. Meestal moet namelijk je dashboard verwijderd worden.

Wat als de airco nog maar een beetje koelt.

Ook dit is een best veel voorkomend probleem. De auto airco is een gesloten systeem waar door middel van druk nog weleens kleine lekkages willen ontstaan. Hierdoor kan er dus wat koelvloeistof lekken uit het systeem waardoor de auto airco minder goed koelt. De auto airco vullen is dan vaak de benodigde oplossing. Reparatie doordat er een te grote lekkage is hoeft niet altijd noodzakelijk te zijn. Dit kan ik overigens voor je testen. Dit bijvullen is wel belangrijk omdat de koelvloeistof tevens het smeermiddel is van het systeem. Te lang met te weinig koelvloeistof betekent een grote kans op onderdelen die het begeven.

Tips voor goed airco gebruik.

Er is niks fijner dan een hete auto te kunnen koelen met een goede auto airco. Helaas komt het nog weleens voor dat dit apparaat bij de eerste warme dagen dienst weigert. iets wat soms niet te voorkomen is, maar voor een groot deel met duurzaam gebruik wel. Daar bespaar je niet alleen kosten mee, maar denk je ook nog eens aan het milieu. In dit blog vertel ik je graag meer over hoe je je auto airco duurzaam kunt gebruiken.

Tips voor het gebruik van de auto airco.

De belangrijkste laagdrempelige tip is om de auto airco regelmatig aan te zetten. In het systeem zitten namelijk veel afdichtrubbers die zorgen dat er geen lekkage in de airco ontstaat. Als je het te weinig gebruikt zullen deze rubbers sneller verdrogen en kan er dus lekkage ontstaan. Waarbij je regelmatig de auto airco moet vullen. Naast dat het lekkage voorkomt helpt het ook om schimmelvorming te voorkomen. Dit kan ook een vervelende lucht veroorzaken.

Circuleren en recirculeren
Om brandstof te besparen is het ook verstandig regelmatig te wisselen tussen circuleren en recirculeren. Dus af en toe circulatie met lucht van buiten en af en toe lucht van binnen recirculeren. De lucht van buiten is namelijk warm en dan kost het dus meer energie om deze te koelen. Recirculeren van de lucht in de auto kost minder energie doordat die lucht al koeler is. Wat ook scheelt is bij het wegrijden eerst even met de ramen open te rijden zodat de ergste warme lucht uit de auto is.

Auto airco kost vermogen
De auto airco vraagt wat van het vermogen van de motor. Als je met een zware aanhanger heuvel op rijdt heb je soms maximaal vermogen nodig om op snelheid te blijven. Let er dan op dat he de auto airco tijdelijk uitschakelt. Dan heb je net dat stukje extra vermogen.

Het onderhoud van een auto airco.

Er zijn zelf een aantal dingen die je kunt doen om de auto airco goed te laten werken. Zorg bijvoorbeeld dat de luchtinlaten tussen de voorruit en de motorkap goed vrij zijn. Daar wordt de lucht van buitenaf vandaan gehaald.

Laat daarnaast regelmatig onderhoud aan je auto airco doen door een specialist zoals René Airco. Er kan bijvoorbeeld te weinig koude middel in het systeem zitten. Dit koudemiddel is tevens het smeermiddel van het systeem. Als daar te weinig van is kunnen er zaken stuk gaan met een grote en dure reparatie van de auto airco tot gevolg.

Welke soorten auto airco’s zijn er?

Ook bij de auto airco’s staat de tijd niet stil. Hierin is een ontwikkeling aan de gang waardoor je in auto’s verschillende soorten airco’s ziet. Het soort airco is vooral afhankelijk van het jaar waarin je airco is gebouwd. Overigens is in het principe hoe het werkt niet veel veranderd. Het zit vooral in de manier hoe je deze airco bediend. Als we er naar kijken zijn er drie soorten te onderscheiden. Dit is de handbediende airconditioning, semi automatische airconditioning en de volautomatische airconditioning. In dit blog proberen we de verschillen toe te lichten door je te vertellen hoe de verschillende types werken.

De handbediende airconditioning.

Deze auto airco werkt zonder thermostaat en moet je met de hand bedienen zoals de naam het al zegt. Deze variant reageert dus niet op verhoging of verlaging van de omgevingstemperatuur. Als je het te warm vindt dan is het een kwestie van de auto airco aanzetten. Als die al aan staat dan kun je bijvoorbeeld de blower wat harder aanzetten. Deze variant zie je dus terug in de wat oudere modellen. Het is wel lekker simpel. Het is feitelijk een kwestie van aan of uit.

De semi-automatische auto airco.

Een tussenvariant. Dit model wordt ook wel de climate genoemd. In deze auto airco variant zit wel een thermostaat die bij hogere temperaturen zelf gaat zorgen dat er gekoeld wordt. Je kunt hierbij nog wel de kracht instellen waarmee dat gebeurd. Kortom wil je het snel kouder hebben dan zet je simpelweg de blower wat harden zodat de koude lucht harder en sneller je auto ingeblazen wordt. Meestal zijn er een aantal sensoren door je auto heengeplaatst die de temperatuur meten en zorgen dat de airco wel of niet aangaat.

De vol automatische auto airco.

Dit is de meest geautomatiseerde variant. De techniek die hierin gebruikt wordt noemen we ook wel klimaat beheersing of in het engels climate control. De vol automatische variant heeft een groter aantal sensoren zodat meer en nauwkeuriger gemeten kan worden. Zodoende kan het klimaat in de auto optimaal gereguleerd worden. Een aantal zaken die gemeten worden zijn de voertuigsnelheid, het toerental, de luchtkwaliteit en straling van de zon. Het enige wat je zelf moet regelen is het instellen van de interieurtemperatuur. Vervolgens wordt he top pijl houden van de temperatuur en de hoeveelheid luchtstroom die daar voor benodigd is automatisch gereguleerd. Kortom je kunt je volledig focussen op het rijden.

Onderhoud van de verschillende varianten.

Achter deze drie varianten zit in principe hetzelfde airco systeem. Dat betekent dat het wat betreft het onderhoud en reparatie op hetzelfde neer komt. Het vullen van de auto airco is ook in deze gevallen af en toe nodig.

Een auto airco belangrijk voor de veiligheid.

De mate van alertheid is sterk afhankelijk van de omgeving waarin we bivakkeren.  De ene persoon presteert beter bij warmte en de ander doet het beter in koelere temperaturen. Het komt erop neer dat de beste prestaties geleverd worden als iemand zich behaaglijk voelt. Dat betekent dat het aanzienlijk veiliger rijden is als je je behaaglijk voelt in je auto. Het klimaat in je auto is daarbij essentieel. En hier zie je daarmee gelijk het belang van de auto airco. Deze kan je helpen om het klimaat in je auto behagelijker te maken en zodoende te zorgen dat je beter presteert en veiliger van A naar B komt. Een thema waar niet veel mensen bij stilstaan.

De auto airco en de prestatie.

Over het algemeen kunnen we stellen dat de prestaties minder worden naarmate de temperaturen warm worden. Iedereen weet hoe loom je kan worden bij zomerse temperaturen. Als je een hardloper bent weet je dat je nooit je PR zult verbeteren als het rond de 30 graden is. Ook het menselijk brein functioneert beter bij koelere temperaturen. Dat betekent dat we scherper achter het stuur zitten als er in je auto een lekkere koele temperatuur is doordat je auto airco goed functioneert.

De hedendaagse auto airco zorgt voor een topsport klimaat.

Bij warm weer kan de auto airco allereerst zorgen dat de warme temperatuur naar beneden wordt gebracht waardoor het beter bivakkeren wordt in je auto. Daarnaast zie je dat de hedendaagse auto airco’s zijn voorzien van een thermostaat en daardoor eigenlijk continue bezig zijn met het op pijl houden van de ideale temperatuur. je hoeft je daardoor onder het rijden daar niet meer mee bezig te houden. Ook zal je scherpte niet beïnvloed worden door temperatuurwisselingen die in je auto aanwezig zijn. Daarnaast zorgt de auto airco ervoor dat er een constante luchtvochtigheid aanwezig is in je auto. Dit zorgt ook voor meer behagelijke omstandigheden, waardoor je je beter kunt concentreren.

Voldoende zuurstof.

De auto airco zorgt ook continue voor frisse lucht vanaf buiten die gekoeld wordt. Er is daarmee een continue aanvoer van frisse lucht die voldoende zuurstof bevat. Daarmee krijgen onze hersenen voldoende zuurstof wat weer belangrijk is om scherp achter het stuur te blijven.

Hoe onderhoud ik mijn auto airco.

Een auto airco is een gesloten systeem met daarin verschillende draaiende delen. In het gesloten systeem bevindt zich koudemiddel en compressieolie. De compressieolie is speciale voor auto airco geschikte olie. Deze olie wordt door het koudemiddel meegenomen het systeem in en dat zorgt er uiteindelijk weer voor dat de verschillende draaiende delen in de auto airco goed gesmeerd worden. Voor zover niks aan de hand zou je zeggen. Nu  is het zo dat de vloeistoffen onder hoge druk in de auto airco ingebracht worden. Mede hierdoor verliest de airco gemiddeld 10% per jaar van deze vloeistof. Dat betekent ook dat er minder smeermiddel is. Te weinig vloeistof kan er voor zorgen dat de airco droog  gaat lopen en uiteindelijk stuk gaat. Dit pleit ervoor om regelmatig onderhoud te laten doen aan je airco. Graag vertel ik hier wat meer over.

Auto airco bijvullen wie kan dat doen?

Helaas is voor bijna niemand weggelegd om het onderhoud aan de auto airco zelf te doen. Zeker het auto airco vullen is een speciaal karwei wat alleen gecertificeerde bedrijven mogen doen. Uiteraard is René Airco één van die gespecialiseerde bedrijven. De complexiteit van het vullen van de auto airco is dat de vloeistof zoals eerder beschreven onder druk ingebracht dient te worden. Hiervoor is kennis en speciale apparatuur nodig. Verder zijn er verschillen in de vulmiddelen, waarbij de meest recente vulmiddelen weer niet geschikt zijn voor de oudere airco. Kortom het is een specialistische klus alleen voor professionals weggelegd. Tijdens het vullen kan ik ook zogenaamde detectievloeistof toevoegen. Met deze vloeistof wordt het mogelijk om lekkages in het systeem te ontdekken. Voor het ontdekken van lekkages zijn overigens verschillende methodes te hanteren.

Is onderhoud aan de auto airco echt noodzakelijk.

De meningen zijn nog al eens verdeeld over het wel of niet onderhoud doen aan je airco. Mijn mening is om dat wel degelijk te doen. Dit is niet gebaseerd op het genereren van meer omzet, want niet onderhouden van auto aircos levert mij waarschijnlijk op de lange termijn meer omzet op. Wanneer je namelijk te laat bent met onderhoud aan je auto airco zit er dermate weinig koudemiddel en smeermiddel in je systeem dat de bewegende delen snel slijten en zaken kapot kunnen gaan. Onderdelen van de auto airco zijn duur en reparatie kan flink in de papieren lopen, waardoor goed onderhoud zich snel terugverdient. Het onderhoud wat je overigens zelf kunt doen is regelmatig je airco aanzetten. Dit zorgt ervoor dat de vloeistoffen door het systeem gaan en dat alle bewegende delen gesmeerd worden. Als je graag onderhoud wil doen aan je airco dan hoor ik dat uiteraard graag. Neem hiervoor contact met mij op.

Een auto airco ook belangrijk in de winter.

Bij een auto airco denkt iedereen gelijk aan de lente en de zomer. Hiermee kun je de temperatuur in je auto lekker fris maken. Toch is een auto airco ook heel nuttig in de winter. De lucht die uit de airco komt is namelijk vele malen droger dan in de lucht in de auto. Hierdoor is het een ideaal middel om de ruiten van je auto mee te ontwazemen. Niet onbelangrijk om veilig van A naar B te komen. Andere reden om je auto airco in de winter te gebruiken is dat het regelmatig aanzetten goed is voor het onderhoud van je airco.

Onderhoud van een auto airco.

Hierboven gaf ik al aan dat het regelmatig aanzetten van je auto airco goed is voor het onderhoud. Het voorkomt namelijk lekkages en zorgt ervoor dat je airco langer meegaat. Het klinkt gek, maar is toch echt waar. En lekkages in je airco systeem is iets wat je liever niet wil. Je kunt dan je auto airco vullen, maar vaak is een reparatie noodzakelijk. En die kunnen heel kostbaar zijn bij een auto airco. Het lekken van een airco en het regelmatig vullen is niet echt goed voor het milieu. Grappig dus dat je met het regelmatig aanzetten van je auto airco dus een bijdrage levert aan een schoner milieu.

Onderhoudsbeurt van een auto airco.

Naast het onderhoud wat u zelf kunt doen is onderhoud door een specialist zoals mij essentieel van een lange levensduur van je auto airco en het voorkomen van grote reparatiekosten. Naast de reparatiekosten is onderhoud belangrijk voor een goed klimaat in je auto. Door vocht ontstaan er bacteriën en schimmels in je systeem. Deze bacteriën en schimmels nestelen zich gedurende het jaar in de luchtkanalen en de verdamper. Gevolg is een muffe lucht in je auto en een ongezond klimaat. Vocht in je auto ontstaat door het in je auto stappen nadat je net in een fikse regenbuit richting je auto bent gelopen. Als je je auto bij een reguliere garage brengt zeker in de winter dan wordt vaak vergeten het airco systeem te reinigen. Door mijn jarenlange ervaring ben ik als geen ander in staat om je airco te reinigen. Na behandeling ruikt je auto weer lekker fris waardoor het prettiger bivakkeren is in je auto. Wil je graag een keer je airco laten reinigen om toekomstige grote reparatiekosten te voorkomen? Neem dan contact met me op.